iKlubovnae-StopaSPJFe-ShopDlouhodobá hra pro kluby
Přejít na menu

Žádosti o dotace SPJF v roce 2009

2.11.2008 18:17
Autor: Čáp, Počet přečtení: 3581

Tak jako každým rokem, zažádalo ústředí SPJF ve spolupráci s jednotlivými pobočkami pro rok 2009 o poskynutí dotací ze sekce Mládež Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Zájemce o čerpání dotací v příštím roce i všechny ostatní, kteří jsou zvědaví na dění uvnitř SPJF, bychom proto rádi seznámili stručně s obsahem a formou žádostí.

MŠMT tradičně vyhlašuje tři pravidelné programy pro podávání žádostí. Stejně jako minulý rok, podalo SPJF žádosti do všech tří:
  • 1. Zabezpečení pravidelné činnosti NNO pro organizované děti a mládež
  • 2. Podpora vybraných forem práce s neorganizovanými dětmi a mládeží
  • 3. Investiční rozvoj materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže.

V souladu se změnou metodiky výpočtu počtu členů SPJF (členové čtyř typů klubů - AT, BT, KBS a DK nemusí být povinně členy SPJF) poklesl očekávaný počet členů SPJF v roce 2009 a současně se zvýšilo množství zájemců o naše aktivity z řad neorganizované mládeže (kluby). Podle částek a zkušeností z minulých let byly tedy podány projekty v následujícím složení:

Program č. 1 - organizovaná mládež (členové SPJF do 26 let)

V projektu, jehož autorem je Vojta Hanuš, žádá SPJF celkem 926000 Kč na zabezpečení všech pravidelných aktivit, zejména tedy na pořádání táborů a vícedenních akcí, na pronájem prostor pro pravidelnou i mimořádnou činnost, vydávání a tisk časopisu Bobří stopou, poštovné, základní obnovu materiální základny a další průběžné výdaje. Požadované prostředky činí 67,8 % předpokládaných výdajů na tyto aktivity v roce 2009.

Program č. 2 - neorganizovaná mládež (kluby a aktivity pro veřejnost)

Druhým projektem podaným MŠMT pro rok 2009 je koncepce dětských mikrokolektivů - klubů. Jde o prostředky na probíhající dlouhodobou hru Karakum, prezentaci klubovních aktivit na internetu i v jiných médiích, vícedenní akce a setkání klubů, korespondenci, pořádání akcí v terénu a rozesílání časopisu zdarma. Za projekt zodpovídá Čáp - Jiří Kalina a celková požadovaná částka činí 699000 Kč.

Program č. 3 - investice

Letos podruhé podalo SPJF projekt také v investičním programu (loňský projekt byl MŠMT schválen, nicméně celková přidělená částka činila 0 Kč), a to na rekonstrukci nového volnočasového centra a klubovny SPJF v Brně pod názvem Komáří doupě. Součástí náročného projektu byla podrobná dokumentace stavby v současném i budoucím stavu, rozpis prací a komplikovaný rozpočet. Projekt připravil Hyňas - Hynek Cígler a celková požadovaná dotace činí 303000 Kč.

Celkem byly podány tři projekty v součtu na 1928000 Kč, přičemž honoráře a platy (jde téměř výhradně o náklady na grafické práce pro časopis, tedy honoráře externích kreslířů) činí v rozpočtu pouhých 1,70 %. Veškeré ostatní činnosti vykonávají vedoucí klubů, oddílů a poboček zcela zdarma, stejně jako členové Vedení SPJF, kteří projekty řadu dní připravovali a investovali do jejich včasného podání i řadu svých prostředků. Díky především Hyňasovi, Vojtovi, Bobrovi, Sharpovi, Ježkovi a Svišťovi 2.

Ostatní dotace SPJF v roce 2009

Mimo projekty připravované pro MŠMT zpracovalo Vedení SPJF a členové Perpetua - Jihomoravské pobočky SPJF také dvojici projektů pro Jihomoravský kraj (JMK) - projekt připravený Hyňasem - Hynkem Cíglerem na obnovu a rozšíření materiálové základny SPJF v JMK a projekt Ježka - Roberta Žďárského na uspořádání celostátního semináře »Hledáme lék na dětskou kriminalitu: Internet - rizikový faktor dětského vývoje« v Brně. Dále byl zpracován projekt pro statutární město Brno a aktuálně se připravuje v součinnosti se Severomoravskou pobočkou SPJF projekt pro Severomoravský kraj (SMK) na nákup týpí pro letní tábory pobočky.

Celková výše požadovaných prostředků v případě úspěchu (o postupu jednotlivých řízení vás budeme zde na iklubovně průběžně informovat) umožní nejen udržení současné úrovně, ale i rozšíření množství aktivit našeho Sdružení a doufáme, že peníze budou dobře sloužit všemu, co užitečně naplní volný čas dětí. Máte-li v hlavě velké plány, chcete-li podniknout úžasná dobrodružství a chybí-li vám už jen peníze na pořízení toho pravého pro váš sen, neváhejte a požádejte SPJF o podporu - právě pro vás se snažíme tyto prostředky získávat. Po celou dobu přípravy doufal náš tým, že únavná úřednická práce povede nakonec ke krásným chvílím na táborech a výpravách, k odpoledním v útulných klubovnách a krásným časopisům, k tomu, aby se každý jeden z nás mohl na trošku lepší svět dívat trošku lepším pohledem.


Vytvořil 23. ledna 2011 v 18:06:57 mira. Upravováno 3x, naposledy 6. července 2011 v 05:28:05


Diskuze ke článku

27. listopadu 2008, 14:08
Turbomysak

Ad Ježour)
Dnes je trendem transparentnost neziskových organizací, takže zveřejňování finančních informací o organizaci, ať už profinancovaných či plánovaných peněz je velmi žádoucí a vůči členům férové - kort když se jedná o celorepublikové hnutí. Všeobecný názor je ten, že pokud někdo nechce zveřejnit své financování, asi má co skrývat a tím přirozeně ztrácí důvěru grantů a donátorů poskytujících finance. Jinak transparentní účet je u oddílů ATOMu aktuálně jednou z podmínek registrace nového oddílu. Takže u celorepublikového sdružení by to měla být v současnosti automatická věc.

Já tento článek hodnotím, byť již nejsem členem SPJF, jako krok dobrým směrem. A nepovažuji finance, získané z veřejných zdrojů za věc, kterou by mělo SPJF skrývat či tajit. Na stránkách našeho oddílu se také můžeš podívat na náš účet, kolik proinvestujeme peněz a odkud a kam tečou. Jinak tento článek je informace o podaných projektech, pokud to dobře vidím - a po prosurfování netu mi neřikej, že nenajdeš u jiných občanských sdružení a O.P.S. podobné články. Tohle je právě otázka mnou neustále poukazovaného PR - public relation. Tohle jsou informace, které veřejnost zajímají a kterými můžete činnost SPJF prodat. Vždy je důležité, ptát se komu daný článek patří - kdo bude jeho čtenářem. Možná by to chtělo ujasnit si a vybudovat INFORMAČNÍ STRATEGII SPJF, pokud tu jsou neustále diskuze, co se má zveřejnovat a co ne. Vydefinujte, které informace budou kterými kanály proudit a je vše vyřešeno a zbavíte se takových zbytečných polemik.

11. listopadu 2008, 23:03
Condor

Ježek: Asi úplně nechápu o co ti jde, tudíž končím z mé strany s diskuzí! Zbytečně tu spamuju tyhle stránky, omlouvám se!
11. listopadu 2008, 21:10
Jezour

Tvoje doměnka je zcela mylná Condore.
11. listopadu 2008, 11:49
Hynas

Nepřeléval bych to do osobní roviny.
Mimochodem, Hvězda Severu má na titulní stránce odkaz na přehled pohybů na svém transparentním účtu.
10. listopadu 2008, 21:06
Condor

Hynas: Malicko nechapu jezka co mu na to tolik vadi? Mozna to, ze nekdo neco pro SPJF dela a on to nemuze prenest pres srdce, ze to neudelal on :-)...
10. listopadu 2008, 21:04
Condor

Milý Ježku, na stranach Hvezdy Severu to nemame, nas je malo (clenu oddilu), proto to pisi napriklad do mailu rodicum... Jen si predstav, kdyby to Hynas, Vojta nebo Cap meli posilat mailama :-)). To by bylo trosku psycho patrat po vsech emailovych adresach stoparu, klubu, oddilu, sberatelu... Nejak si to nedokazu predstavit, ze by to takhle slo :-) Ty ano?
10. listopadu 2008, 18:50
Jezour

Con: vy máte na titulce stránek Hvězdy Severu info o tom, jak jste financováni, na co peníze upotřebíte nebo jakých grantů se jako oddíl účastníte?
10. listopadu 2008, 18:35
Hynas

Ježku, to jsme už slyšeli :-)
Řekni mi Ježku jediný!! opakuji jedinou důvod, proč by na hlavní stránce nemohly být články podobného ražení! Prosím!
10. listopadu 2008, 09:31
Condor

Jezku, nechci se te dotknout, ale vedet o financi situaci sve organizace, neni zase tak spatna vec. Reknu ti to asi takhle, i ja jako vedouci oddilu rikam na rade Hvezdy Severu, jak jsme na tom s prachama a jake projekty ci granty budeme delat. Myslim si ze neni na skodu, aby o financni situaci byli informovani clenove SPJF. Mas pravdu, nikdo to nezverejnuje, ale uprimne, tobe to vadi, ze kluci ze SPJF neco pro zisk financi delaji a informuji o tom jejich cleny? A jeste, proc to nezverejnovat, kdyz SPJF!!! ma snad nejvetsi dotace pro deti a mladez za akce!!! :-).
10. listopadu 2008, 08:04
Jezour

Ukaž mi Krizmene, jedinou!! opakuji jedinou organizaci, která na hlavní stránku umisťuje články podobného ražení! Prosím!
9. listopadu 2008, 21:08
Krizmen

Ruku na srdce Ježku, nejsi rád, že SPJF není žádná tuctová organizace typu Junáka a Pionýra? Já tedy ano, proto jsem ostatně jejím členem :-))) Vždy mi v této organizaci šlo o maximální otevřenost a jsem rád, že stejného názoru je i řada dalších členů SPJF.
9. listopadu 2008, 19:50
Jezour

Kde jinde diskutovat o financování SPJF, než při osobním setkání, zainteresovaných lidí.
Výsledky hospodaření nechť, jsou k dispozici závěrečné zprávě, která již není interním materiálem.
Ukaž mi Krizmene, jedinou!! opakuji jedinou organizaci, která na hlavní stránku umisťuje články podobného ražení! Prosím!
9. listopadu 2008, 13:43
Krizmen

S Ježkem tentokrát nesouhlasím, kde jinde diskutovat o financování SPJF než na stránkách SPJF? Navíc je to věc, která by měla být přístupná a zajímat všechny členy SPJF. Rovněž nesouhlasím s tím, jak Ježek zvrhává všechny své komentáře do osobní roviny, místo aby se věnoval věcně tématu.
9. listopadu 2008, 03:48
Rikitan20

CapzAdamova: Já si osobně myslím, že se Ježkovi jeho "výtvor" tentokráte povedl. V bodě ad 5 má velkou pravdu a v bodě ad 6 má sakra moc velkou pravdu. Více k tomu nemohu říct...
9. listopadu 2008, 00:47
CapzAdamova

Ježku, Ježku, co to je za výtvor?
8. listopadu 2008, 15:23
Rikitan20

Ježour: Myška mi ještě dluží 45.50.- za suchý salám značky Vysočina, který jsem koupil na Odnytu č.2, a který mi slíbila, že mi proplatí. Otázkou je, zda to půjde vyúčtovat, jelikož to je už nějakých 5 let a navíc jaksi zrušili padesátníky :-(
7. listopadu 2008, 16:47
Jezour

ad1/ Tento ani podobné články týkající se financování, nebo hospodaření SPJF nepatří sem, na hlavní stranu iklubovny!
ad2/Když už, tak tyto články prosím piště do zóny, pro opravdové zájemce.
ad3/ překvapuje mě, že se tyto komentáře sešli nad příspěvkem Myši, která již není členem SPJF ani nikdy nebyla vedoucím členem SPJF a už vůbec neměla přístup k řešení dotací a podobných finančním věcem. Z toho titulu také, nemůže ani vědět jak a jakým způsobem se v SPJF nakládá s penězi.
ad4/ nechápu, proč se tato "diskuse" zvhrává v e-mailovou konferenci, typu: Jak jsi to myslel?
ad5/ Jestli se ještě někdo nechá strhnout Myší k podobné diskusi, budu si myslet něco o jeho inteligenci!
ad6/ Myš provozuje své vlastní stránky, dělá svůj vlastní byznys a ve skutečnosti mě opravdu udivuje, že na tyto stránky zavítá, natož, že zde ještě píše zcestné komentáře

5. listopadu 2008, 17:12
Condor

Děláte to dobře kluci. Vím jaké je to papírování a noci nespaní, hlavně před térmínem odevzdání všech lejster! I já jsem náš oddíl žádal JMK a MMB o 60 tisíc. No tak snad nám také něco kápne. Uvidíme.
5. listopadu 2008, 15:19
Hynas

Ne. To např. znamená, že když má třeba táta jednoho ze členů oddílu svoji firmu, tak ho poprosíte, a on vám nějaké peníze daruje - a odečte si je z daní, nebo že se nebudou proplácet jízdenky na akce ze státních peněz.
5. listopadu 2008, 14:51
Topik333

Hmm, takže to znamená, že si každý oddíl a klub najde brigádu, ze které se budou platit akce?
5. listopadu 2008, 14:47
Krizmen

Souhlasím s Čápem, je to přesně tak.
5. listopadu 2008, 14:27
Hynas

Děkuji Čápe :-)
5. listopadu 2008, 13:03
CapzAdamova

Situace zdaleka není tak žalostná, jak by si mohl myslet čtenář, který zavítá na tuto stránku. Každý oddíl (příp. jiná jednotka dle směrnic) SPJF mohl v roce 2008 čerpat díky ministerstvu a práci Vedení velice snadno peníze na své aktivity - a nešlo o zanedbatelné částky! Očekáváme, že i v příštím roce bude možné porporu na akce získávat. Situace je tak podstatně lepší než třeba v dobách, kdy vedl za 1. republiky svůj oddíl Jestřáb a všechno si musel shánět sám. A jak tenkrát činnost skautů vzkvétala! Tím chci říct, že je chyba láteřit na malý přísun peněz od státu; namísto toho je vhodné dívat se na dotace jako na bonus - něco navíc za kvalitní činnost a na její další vylepšování. A v případě, že nebudou, budeme si holt svoji činnost muset zabezpečit sami. A jsme-li dobří a o naše aktivity je zájem, jistě to zvládneme!
5. listopadu 2008, 12:41
Kawi

A kde bys ty zdroje hledal?
5. listopadu 2008, 12:03
Krizmen

Tuto diskusi považuji za velmi podstatnou pro budoucí existenci SPJF, protože se domnívám, že pro činnost bude třeba hledat jiné zdroje financování než jsou státní a regionální dotace.
4. listopadu 2008, 22:34
Turbomysak

Na každé akci Topiku platíš většinou účastnický poplatek. To je tvá finanční spoluúčast na celkových nákladech akce (příklad: dojede 20 lidí, každý dá za víkend 50 kč, což znamená, že se vybere 20 x 50 = 1000 kč. Ale pronájem chaty, potraviny a materiál na víkendovku stojí celkem 3000 kč. Takže logicky rozdíl 2000 kč musí organizátor akce někde sehnat jinde, aby mohla akce proběhnout. Pokud to nezvládne, tak to musí zaplatit ze svého prasátka). A pokud neziskovka nedostane dotace, nastanou ve dvě možné varianty:
  • účastnický poplatek za akci se zvýší (např. 500 kč za víkendovku - typické komerční akce) nebo
  • neziskovka nebude dělat tolik akcí, protože na to nemá (podle mě horší varianta).
  • Tobě jako účastníkovi to je relativně jedno, ale nad problémem financování akcí a aktivit se musí zamyslet vedoucí dané organizace a zkusit nějakým způsobem splašit peníze, aby akcí mohlo být dost a účastníci nemuseli platit vysoké účastnické poplatky. Ale ty peníze se někde musí vzít - na tiskárně je nikdo nevytiskne. A ne všechny náklady na akci může organizátor vyúčtovat (např. benzín do auta pro dovoz materiálu, apod.). Takže každá akce je pro organizátor o tom, kdo to nakonec zaplatí. A Kvído to bohužel nebude - ten už platí telefony ;-))).

    4. listopadu 2008, 19:19
    Topik333

    Takže to dopadne tak, že když si někdo bude chtít dělat něco pro sdružení, tak ať si to zaplatí ze svého?
    4. listopadu 2008, 16:10
    Turbomysak

    Ano, to je realita, ale není to nic proti ničemu. Pokud je SPJF schopno tvořit zisk, tak přece může být neziskovkou amerického typu, jak říkáš. Ideálním příkladem tohoto druhu "neziskovek" (pro mě s uvozovkou) je např. Sdružení Podané ruce o.s. sídlící na Francouzské ulici v Brně (zabývá se prevencí drog a odbornými kurz pro neziskovky - centrum IES v Řeckovicích). Jinak já mluvil o evropských neziskovách, které na tom jsou s podporou státu relativně podobně jako my (dostávají většinou jen nejnutnější prachy na provoz - energie, pronájmy, mzdy - na neziskové projekty a materiál si musí vydělat sami).

    Já osobně proti trendu komercializace a neochoty integrace bojuji (aktuálně náš Turistický oddíl mládeže je nejen oddíl Asociace TOM, ale i Místní skupina Červeného kříže (ČČK) a klub KČT (a po přestěhování připravujeme sežrat na Příbramsku další subjekty).

    Bohužel, socialismus, který podporoval práci s mládeží a dětmi je pryč, fundraising nefunguje a my si musíme zvykat na tržní mechanismy, byť nesmíme ze zákona tvořit zisk (pokud chceme dotace od státu). A nikdo neví, kudy z toho začarovaného kruhu ven - tedy jak získat dostatek peněz na svou neziskovou činnost a přitom nepodnikat i nejít americkou cestou neziskové akciovky nebo nesahat do vlastních, už tak prázdných kapes.

    Co se týče zakládání "vlastních neziskovek" - ano, to je realita - hold, český člověk si chce za každou cenu hrát na svém písečku a organizací reálné spolupracujících mnoho není (ruku na srdce - s kolika subjekty reálně spolupracuje Sdružení?)

    Realita je pouze v tom, že každá dobrovolná činnost bude po zásluze potrestána tím, že do ní člověk bude nucen vedle energie a času investovat i vlastní peníze. A stát mlčí. Množství neziskovek regulovat nehodlá, naopak nechává, ať přežijí ti, které mají nejsilnější kořínek, vůli a dost peněz z vlastních zdrojů. A kdo chce přežít, musí hledat jiné zdroje financí, než-li granty a dotace. Mimochodem víš, že 6 největších Sdružení v ČR (LLM, Skauti, Tomíci, apod.) dostávají již 10 let stále stejné peníze na provoz a podporu svých oddílů? A inflace letí vzhůru. A bude hůř - jak řekl Kalousek - do teďka jsem se měli dobře, takže se dá předpokladát, že v příštích letech stát dotační programy omezí či uzavře úplně. EU díky recesi vyhlásila na další období (2013-2018) úplné ukončení některých programů pro podporu neziskového sektoru a práce s dětmi a mládeží.

    4. listopadu 2008, 11:34
    Hynas

    A zejména zde: Dees, G. J. & Anderson, B. B. (2003). Sector-bending: blurring lines between nonprofit and for-profit. Society, vol. 40., No. 4., s. 16–27.
    4. listopadu 2008, 11:32
    Hynas

    To je celkem jasné, Turbo. Nicméně pokud dobře vím, situace je v rámci neziskového sektoru v ČR velice odlišná od zbytku "západního světa" a k tvému prvnímu odstavci mám dvě připomínky.
    Za prvé je u nás skoro až "přebytek" neziskovek - každý si zakládá vlastní organizaci, namísto sjednocování a sdružování pod stejnou hlavičku. V ČR tak připadá na jednoho obyvatele téměř nejvíce neziskovek na světě - ČR je "státem dobrovolníků". Těžko říct, zda to je dobře či špatně.
    Za druhé, v ČR jsou neziskovky "skutečně dobrovolnické". Na Západě nebývá zvykem, že činnost větších neziskovek (kam by patřilo i SPJF) řídí čistě dobrovolníci bez vlastního zisku. Třetí, dobrovolnický sektor bývá profesionalizován. Např. v USA se neziskové společnosti podobají akciovkám - až 96 % ze zisku (z našeho pohledu tedy pronájem základen, prodej knih, ale i výnosy z vlastněných akcií) je investován do dalšího nákupu nemovitostí a akcií (s cílem dalšího zisku). Pouze 4 % jdou na samotnou dobrovolnickou činnost, přesto jde ze zákona o NNO s daňovými úlevami.
    Jsem rád za neziskovost neziskovek a SPJF zejména.
    Údaje si necucám z prstu, viz zde: Tošner, J., Sozanská, O. (2002). Dobrovolnictví a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál. Hall, P., B. (1992). Inventing the nonprofit sector and other essays on philanthropy, voluntarism, and nonprofit organizations. Baltimore: The John Hopkins University Press.
    4. listopadu 2008, 11:06
    Turbomysak

    Pokud se nezisková činnost dělá opravdu neziskově, pak do ní přirozeně musí někdo sypat vlastní peníze, protože sponzoři dávají akorát fotbalistům a misskám a grantové projekty jsou postavené na spoluúčasti, nikoliv plné finanční podpoře. A každý kdo to myslí s volnočasovou činností dobře do ní musí investovat (třeba i učitelky na školách, pokud dělají nějakou mimoškolní činnost). Proto dnes neziskovky dělají i komerční aktivity, protože to je jediný zdroj příjmů. Ve vyspělých zemích Evropy to je běžné (např. Turecký červený kříž je neziskovka, ale na svou činnost si vydělává komerčním provozem 15 hotelů (napadá mě paralela s českým Sokolem - také provozují většinu turistických ubytoven a sokoloven ve městech komerčně).

    Otázkou je spíše transparentnost (zviditelnění) finančních toků v jednotlivých neziskovkách. A ke Svištovi - to co je v projektu nemusí být vždy realita - znám plno neziskových projektů, kde získané peníze byly použity úplně jiným způsobem, než-li bylo deklarováno v projektu a jelikož se to dobře zakamuflovalo, tak s tím nikdo neměl problém.

    Problém je v neschopnosti státu ukontrolovat a zpětnou vazbou ověřit, že peníze vložené do neziskové činnosti byly použity opravdu pro dané účely v maximální kvalitě a efektivitě (to je ráj pro různé machinace a podvody). Bohužel, není nikdo, kdo by tuto kontrolu chtěl dělat, takže stále je dost projektů, které vyzní naprázdno (viz integrace menšin, výuka pro romské děti, nízkoprahové kluby, apod.). Peníze neziskovka dostane, rozkulačí je, ale efekt se nedostaví. A další rok natahuje ruku znovu. Naštěstí grantové agentury začaly provozovat systém jednou a dost - podpoří 1x a pokud projekt nemá překvapivě výborné výsledky a odezvu, v druhém kole již podporu nedostane. Na tom dojelo několik zajímavých projektů Skautů a Pionýrů.

    3. listopadu 2008, 21:41
    Ferda

    Jen doplním, že ve skutečnosti ty činnosti, které děláme, děláme se ztrátou, protože do toho krom času a energie vkládáme i své peníze. Někdo si naivně myslí, že to je pro nás výdělečná činnost? Že by "podle sebe soudil ..."?
    3. listopadu 2008, 20:36
    Svist

    Koukám myško, že jsi nejspíš přehlédla tu část kde se píše přičemž honoráře a platy (jde téměř výhradně o náklady na grafické práce pro časopis, tedy honoráře externích kreslířů) činí v rozpočtu pouhých 1,70 %. Veškeré ostatní činnosti vykonávají vedoucí klubů, oddílů a poboček zcela zdarma, stejně jako členové Vedení SPJF.
    3. listopadu 2008, 17:01
    Myska

    nelíbí se mi, kolik peněz skončí ve vašich rukách, i když asi nedostanete skutečnou výši jako tady píšete.
    3. listopadu 2008, 08:08
    Ferda

    DÍKY, kamarádi za vaši práci!!!!! Snad bude odměna adekvátní vaší investici. Vím, že je to makačka připravit nějaký projekt tak, aby úspěšně prošel schválením v kancelářích příslušných úřadů. Ale DÍKY vám i za to, co všechno chystáte a děláte - s pěnězi i bez peněz.
    Vložení nového komentáře
    *
    *
    *