Můžete si zřídit emailovou adresu, jak vás napadne?
Badatelsko-sběratelský oddíl Sdružení přátel Jaroslava Foglara.
Článek II: Právní postavení SPJF
1. SPJF je dobrovolné, nezávislé občanské sdružení, sdružující členy na základě společného
zájmu:
d) o sběratelství, archivování a zkoumání všeho, co se týká Jaroslava Foglara, jeho spolupracovníků, dalších spisovatelů a tvůrců časopisů pro děti a mládež.
Článek III: Cíle činnosti SPJF
2. SPJF se snaží oslovovat čtenáře, přátele, sběratele a další příznivce díla Jaroslava Foglara a ostatních autorů dobrodružné literatury a tvůrců časopisů pro děti a mládež, propagovat výchovné metody skautingu, woodcraftu, zálesáctví apod.
3. Za tímto účelem SPJF zejména:
a) zajišťuje, zpracovává a zveřejňuje informace o životě a díle Jaroslava Foglara i dalších spisovatelů a tvůrců dětských časopisů, propaguje a popularizuje jejich dílo doma i v zahraničí;
STANOVY Sdružení přátel Jaroslava Foglara, o. s.
Vyberte atribut, podle kterého se bude vyhledávat:
ID Kategorie Titulek Úvod Text Tags Obrázek 1 Obrázek 2 Autor Datum vložení Datum publikování Zveřejnit Soukromý článek? Počet zobrazení
Pro všechny uživatele emailové pošty...
Pokud si založíte svůj email ve tvaru např. Klub.Statecna.srdce@email.cz
nebo dancistrevo@yahoo.com či dokonce Parta.nerozlucnych@gmail.com, asi to bude každému jedno a nesetkáte se s problémy.
Horší to může být třeba s emailem Mirek.Dusin@volny.cz nebo Akela@post.cz
či Bratrstvo.Bileho.klice@seznam.cz, kde už můžete porušovat autorská práva užitím jmen literárních postav. Asi to však i v těchto případech bude každému jedno a žádné komplikace s podobou emailu nenastanou.
Jak je to ale v případě, že si zvolíte email ve tvaru Skoda.Auto@seznam.cz,
Benetton@gmail.com nebo barak.obama@post.cz? Zde už narážíte na zásady zakládání emailových adres, které jasně definují, co se smí a co ne.
Již asi 8 let mi přijde neslušné používání emailu jaroslav.foglar@email.cz Slávkem Janovem. Hned od začátku, když mi z něj Slávek psal, jsem mu říkal, že v této podobě by adresu mohl používat jen Jestřáb, ale Slávek si nedal říci a aktivně používá tuto adresu dál.
Již dvakrát se toto pravděpodobné zneužití jména Jaroslava Foglara řešilo na Vedení Sdružení přátel Jaroslava Foglara, ale Vedení se necítilo kompetentní 1) zakázat používání tohoto emailu, 2) vyřadit alespoň tento email ze své korespondence se členy SPJF (Slávek tento email uvádí jako svůj kontakt v členské databázi SPJF).
Nejsem jediný, komu se používání emailové adresy se jménem Jaroslava Foglara v osobním tvaru nelíbí, signály nesouhlasu dorazily i Revizní komisi SPJF, jejímž jsem předsedou, takže po neúspěšném projednávání na Vedení SPJF jsem se začal problémem podvodného emailu podrobněji zabývat.
Rád bych se se čtenáři iKlubovny o své poznatky podělil, aby se i oni v budoucnu nevydali cestou Bratrstva kočičí pracky, ale ctili slušnost, čestnost a rytířskost, co nás učil Jestřáb.
Položil jsem si otázky:
a) co si o používání emailové adresy v tomto tvaru myslí členové Sdružení přátel Jaroslava Foglara - tedy sdružení, kterému dal již za svého života Jaroslav Foglar souhlas s užíváním jeho jména v názvu organizace?
b) co si o používání emailové adresy myslí členové Dvojky - tedy Jestřábova oddílu, kteří Jestřába dobře znali, prožili s ním spoustu chvil a mohli by nám zprostředkovat nejpravděpodobnější Jestřábův názor na používání tohoto emailu někým jiným?
c) co o používání emailové adresy se jménem všeobecně známé osoby jiným člověkem říká legislativa?
Odpovědi jsem chtěl využít k projednání v Revizní komisi SPJF a poskytnutí nějakého stanoviska vedení SPJF, aby se používání problémové emailové adresy konečně vyřešilo. Nakonec se z toho vyklubala obrovská kauza a vše se bude možná řešit u soudu.
Ad a) U mnohých ve Vedení SPJF převládá mylný názor, že si každý může používat email, jaký chce a nebylo mi ani umožněno anketou u členů SPJF zjistit jejich názor. Tak jsem oslovil alespoň pár Foglarovců, na které jsem měl kontakt (viz níže).
Ad b) Oslovil jsem členy skautského oddílu Jaroslava Foglara, aby napsali svůj názor na používání emailu se jménem Jaroslava Foglara přímo Slávkovi Janovovi (text mého emailu níže). Netušil jsem, jak vyhraněný a ostrý budou mít slovník vůči tomuto zneužívání jména JF. Výpis všech vzkazů Slávkovi, které mi došly v kopii, přikládám na konci tohoto článku. Všiml jsem si, že existuje velký názorový rozdíl na používání emailové adresy mezi lidmi, kteří si pouze foglarovky četli, a těmi, které Jestřáb přímo vychovával oddílovou činností.
Pikantní na celé věci je reakce Slávka Janova, který hrozí SPJF soudem (viz níže) za moje dotazování se Foglarovců a Dvojkařů na používání emailu. Myslím si, že je to silná káva pro všechny a zdržím se dalšího komentáře. Navíc to psal sám Slávek, který se dle svých slov “snaží rozvíjet odkaz Jaroslava Foglara”...
Ad c) Ač to bude pro mnohé překvapení (a to je i důvod, proč pro ně a naše klubaře píši tento text), existují zásady pro zřizování emailových adres. Důležité je, že se k dodržování těchto zásad zavázal při zřizování emailu jaroslav.foglar@email.cz také Slávek Janov. Tyto zásady jsou pro službu Email.cz dostupné na http://napoveda.seznam.cz/cz/login/puvodni-licencni-ujednani/
Zde se píše: "Stisknutím tlačítka "Souhlasím" Uživatel souhlasí s následujícími podmínkami užití Služby Email:
...
h) Provozovatel si vyhrazuje právo ze systému Služby Email kdykoli bez náhrady vymazat jakýkoli uživatelský účet:
“... * který slouží k protiprávní činnosti či činnosti, která je v rozporu s obecně uznávanými etickými a morálními pravidly společnosti,
* který byl vytvořen tak, aby zvolená emailová adresa budila pohoršení či byla v rozporu s obecně uznávanými etickými a morálními pravidly,
* který byl vytvořen tak, že zvolená emailová adresa nemá souvislost se jménem Uživatele služby a budí dojem, že Uživatelem emailové adresy je jiný v rámci celosvětové počítačové sítě internet obecně známý Uživatel,
* který byl vytvořen tak, že zvolená emailová adresa nemá souvislost se jménem právnické či fyzické osoby, která je Uživatelem, a budí dojem, že Uživatelem služby je jiná obecně známá právnická nebo fyzická osoba,..."
Tedy stačilo by, kdyby kdokoli toto zneužívání jména JF nahlásil provozovateli služby Email a emailová adresa by byla ukončena okamžitě provozovatelem. Já jsem to zatím neudělal, protože jsem chtěl, aby Slávek od používání tohoto nešťastného emailu ustoupil sám, aby mu to došlo a třeba po reakcích Dvojkařů si na tomto emailu nastavil přeposílání na jinou adresu a tak nepřišel o žádnou poštu. Vždyť adresu uvádí jako kontakt v různých svých soutěžích.
Tento text na iKlubovně jsem chtěl zveřejnit na konci srpna, kdy skončí Slávkova pátrací hra s praporky Bratrstva kočičí pracky, ale hra byla v těchto dnech o měsíc prodloužena do konce září a znovu tam byl uveden kontakt jaroslav.foglar@email.cz
Pokud tedy do konce srpna nikdo nenahlásíte na Email.cz zneužití této emailové adresy nebo pokud do té doby Slávek sám veřejně nevyhlásí, že přestává email se jménem JF používat, nahlásím toto zneužívání sám. Zatím šanci k nastavení přeposílání pošty na jinou adresu Slávek má. Pokud mu bude email zablokován provozovatelem, už se k němu nedostane. Bude to okamžitě a bez náhrady.
Můj dopis z počátku července 2015:
Předmět: Je morální používat adresu se jménem slavného zemřelého spisovatele?
Vážení Foglarovci, Dvojkaři...
Ve Sdružení přátel Jaroslava Foglara (SPJF) zastávám funkci předsedy Revizní komise a na tu se obrátili někteří členové SPJF, že jim vadí používání emailové adresy se jménem Jaroslav Foglar (jaroslav.foglar@email.cz) cizí osobou.
Jistě mnozí znáte Slavomila Janova a právě Slávek tuto adresu jaroslav.foglar@email.cz používá ke svým "foglarovským aktivitám". Snažil jsem se mu domluvit, aby si založil adresu třeba akademie.jaroslava.foglara@email.cz, která nebude budit dojem osobní adresy Jaroslava Foglara, ale několik let je to bez výsledku. Slávek se domnívá, že si každý může používat adresu jakou chce.
Vedení SPJF s tím neumí nic udělat a za Revizní komisi SPJF bych zkusil to rozřešit s vámi, lidmi, kteří snad jsou Jestřábovi blízcí.
Jaroslav Foglar by měl 6. července narozeniny. Zkuste do té doby (nebo i později pokud jste už na táboře nebo na dovolené) napsat svůj názor na používání adresy jaroslav.foglar@email.cz cizí osobou a pošlete ho na jaroslav.foglar@email.cz a na menhart@stinadla.cz v kopii.
Zkusím sestavit z vašich názorů nějaký výsledek. Poté buď společenským tlakem Slávka přimějeme, aby adresu jaroslav.foglar@email.cz přestal používat, nebo - pokud výsledek bude, že "Jestřábovu osobní" adresu Slávek používat smí - oznámím to jako výsledek i Revizní komisi.
Moc děkuji za váš názor ať je pro, nebo proti.
Menhart
PS: Vždycky si ve "foglarovských záležitostech" snažím pokládat otázku, jak by se asi k problému postavil Jestřáb, a podle toho se snažím jednat. Souhlasil by Jestřáb, aby někdo, kdo se jmenuje jinak, používal adresu, která evokuje, že je osobní adresou Jaroslava Foglara? Místo Jestřába mi, prosím, odpovězte vy.
Ohlasy na email, které chodily také na adresu jaroslav.foglar@email.cz
Považuji to za nemorální, je to neúcta k Jestřábovi.
Siki (chodil do Dvojky v letech 1944-47)
---
Slávka Janova si vážím a mám ho rád, jeho zásluhy mu nikdo neupírá, přesto si myslím, že by si mohl zvolit jinou mailovou adresu, která by nebudila dojem, že se jedná o nějakou nástupnickou adresu Jestřába.
S pozdravem Jaroslav N. (Foglarovec)
---
Podle mě je hloupé používat adresu s konkrétním jménem někoho jiného pro vlastní účely. Bohužel na to ale neexistuje žádná páka. Jak je uvedeno, kdo si co zaregistruje, tak to také používá. Navíc v tomto případě se nejedná o doménu, ale pouze o schránku u veřejného poskytovatele. Obdobná schránka by mohla být dalších serverech. Pokud by existovala shoda v tom, že je to neetické, je možné použít některý z taktéž neetických nástrojů a schránku začít „zahlcovat“ tak, aby vlastník (uživatel) pochopil, že je pro něj nepoužitelná.
Myslím si, že rozumný kompromis by bylo schránku zachovat, ale již z ní žádné e-maily neodesílat a nikde ji neuvádět. Přeposílat si z ní e-mail na jinou obecnější adresu a z té odpovídat. Tím by původní adresa přirozeně zanikla bez ztráty dat.
S pozdravem Béďa (1978-82)
---
Ahoj Menharte
také já jsem se pozastavil na tou adresou, když mi ji Slávek před několika dny dal a rozhodl jsem se ji nepoužívat. Je mi to nějak proti srsti – a jsem přesvědčen, že Jestřáb by vyskočil dva metry do výšky, kdy by tady ještě mezi námi byl a kdyby se to dozvěděl. Jestřáb si totiž na své “osobno” dohlížel velice pečlivě. Na některé věci byl velice háklivý a nesnášel, když někdo jakoby „tyl“ z jeho známosti, z jeho jména apod.
Jsem ale přesvědčen, že Slávkovi to dojde, že to nejde.
Já také nepoužívám adresu slavek.janov@wanadoo.fr – a ani by mne to nikdy nenapadlo podobně jako použít adresu menhart@katuvkopecek.fr.
Jsem přesvědčen, že používat adresu se jménem někoho jiného není správné.
Z velké dálky posílá pozdrav a Tři psi Michal (1957- 65)
---
Samozřejmě by nikdo neměl používat adresy Jestřába. Je to drzost a takový člověk by vůbec neměl cokoliv psát nebo organizovat nebo se hlásit k odkazu Jestřába.
Mirek P. (1948-52)
---
Pokud pane Slavomile Janove užíváte mailovou adresu jaroslav.foglar@email.cz budí to ve mně dojem, že trpíte nedostakem vlastního sebevědomí a cítíte potřebu parazitovat na jménu "Jestřába". Ten byl velmi ctižádostivý a určitě by mu to bylo krajně nepříjemné. Z mého pohledu je to trapnost nejhrubšího zrna.
Kdo Vám to říká? Byl jsem ve "Dvojce" devět let (1953-1962), Jestřábovi jsem pomáhal s dopoledním programem na táborech a jednou se mi Jestřáb svěřil (to už jsem se odstěhoval do Liberce), že se mnou počítal, jako se svým nástupcem ve vedení oddílu. Myslím, že jsem ho znal velmi dobře.
Brčko (1953-62)
---
Přátelé, reaguji stručně na dotaz o vhodnosti výše uvedené mailové adresy. Znal jsem Jestřába od svého vstupu do Dvojky - 1946 až do jeho smrti. Jsem si jist, že by s užitím svého jména v adrese nesouhlasil. Byl vždy velmi obezřetný až úzkostlivý, kdykoli se jednalo o využití jeho jména, byl si vědom jedinečnosti jména i díla. Kdokoli v jeho tendencích pokračuje, může jistě naznačit ve své adrese souvislost či spojení s jeho osobou, např: pro.foglara@..., za.jestrabem@.., nadale.s.jestrabem@... či jakkoli rozumně jinak. Užívaná adresa s jeho plným jménem trochu připomíná osobní pokus o jakousi Jestřábovu novou inkarnaci, jenže Jestřáb byl a je nezaměnitelný a i jeho nejvěrnější následovník nemůže nosit jeho jméno tímto způsobem, byť by se mu snažil co nejvíc vyrovnat.
Sděluji tedy názor a zdravím Vráťa (1946-49)
---
Můj názor a předpokládám, že i názor Jestřába, je :
Jestřáb by žádnou e-mailovou adresu dost možná nepoužíval. V případě, že ano, byla by to adresa s jeho jménem. Z toho vyplývá, že tuto adresu může používat pouze Jestřáb a nebo NIKDO...!
Používání jeho jména v e-mailové adrese bez souhlasu „nositele“ považuji za neslušné, nevychované a přinejmenším za neetické.
Z mého pohledu je to normální DRZOST, zneužití jména a touha po zviditelnění.
Tři psy Česlav (1970 -75)
---
Dnes jsem se o tomto problému dozvěděl od letitého skauta jménem SONNY (možná ho znáš taky - Ledečský oldskaut - bezvadný chlap - znám ho spoustu let) a teď to čtu od Tebe. Jen mi není jasné, proč se to řeší až teď, protože Slávek tu adresu používá hodně dlouho - alespoň co vím. Pokud Tě zajímá, zda by Jestřáb souhlasil, tak si myslím, že asi ne, ale určitě by s toho nedělal národní katastrofu. Třeba by mu vysvětlil, že je to nemorální, ale zakázat mu to nemůže...
A protože se se Slávkem znám taky spoustu let, zkusím s ním o tom příležitostně promluvit a zjistit, zda je možná buď změna této adresy (jak navrhuješ Ty) nebo její úplné zrušení (Slávek má ještě jednu adresu). Tolik můj názor - zdraví Tě BILL (Foglarovec)
---
Ahoj, vlastně Tři psi (mrkající)
Jestli je to tak, je to jasně přes čáru. Toho pána neznám, ale zdá se, že je ochoten vzdát se své vlastní identity - a to proto, že jiná je výhodnější. Bylo by asi proto fajn mu připomenout, že člověk nemůže budovat svoji přítomnost, a už vůbec budoucnost, na jménu někoho jiného, navíc zemřelého a tolika lidem drahého. Nehledě na to, že si svého vlastního jména zjevně nijak moc neváží. Takže je to smutné a trapné hned nadvakrát.
Ostatně si myslím, že pokud nebudou fungovat morální apely (a to tady asi nebudou), jistě jsou i další, právní možnosti.
Mnoho zdaru Vike (1978-80)
---
Samozřejmě považuji používání uvedené adresy za amorální a jak jsem léta znal Jestřába a byl mu nablízku, soudím, že by se velice podivil, že někdo, kdo se jakkoliv hlásí k ideálům jím sdíleným, může něco takového udělat. Jak málo dovedou být někteří lidé skutečně čestní a fér! Nedovedu si představit, jak s takovou hanbou může někdo žít!
Zdravím Lobo (1944-49)
---
Ahoj Menharte,
nepovažuji se sice za kovaného Foglarovce, ale můj názor je ten, že Slávek by tuto adresu používat neměl.
Bylo mi již dlouho divné, že má tento e-mail. Trochu mě to i mátlo. Adresa např. akademik.slavek@email.cz by byla lepší a hned by bylo znát, o koho jde.
Toť vše. Petr R. – Starej
---
Vážení,
myslím, že by bylo vhodné Jestřába nechat bez korespondence. Vůbec se mi nelíbí kupčení s jeho odkazem. “To je lidí, kteří ho nepoznali a hospodaří.”
Zdraví Jeňa (1956-63)
---
Nazdar Menharte,
o tom, že není správné podepisovat se vědomě jménem někoho jiného není snad jakýchkoliv pochyb. V obchodní branži by se to dalo nazvat klamáním spotřebitele. Obrazně řečeno je zde "výrobek" - text dopisu - zabalen do obalu na němž je jméno známého autora a nositele určitých celoživotních hodnot. Kdokoliv použije ve svém podpisu Jestřábovo jméno, musí počítat s tím, že může (a bude) na uváděný text nahlíženo jako byl psán "v duchu" Jestřábových názorů a stanovisek. Dotyčný tedy vědomě balí do obalu jednoznačně na Jestřába odkazujícího něco, s čím nemá dotyčný nic společného a vůči čemuž se již nemůže ani nijak ohradit.
Pokud jde o to co, by na to Jestřáb řekl? Tak, jak si ho já pamatuju, byl vždy velmi háklivý na jakékoliv projevy plagiátorství či přisvojování si jeho "vynálezů". Přisvojení si jeho jména v mailové adrese je ještě daleko za hranou těchto nekalých praktik.
Milan (1981-stále)
---
Pane Janove. Jakou vlastnost to máte, když se prezentujete pod cizím jménem, které je pro nás bývalé členy oddílu posvátné? Já vás neznám, členem oddílu jsem byl v letech 1953 až 1958. Názor, že si každý může zvolit adresu jakou chce, může jen člověk neomalený, s velmi malým rozhledem. Pro vaši osobní povahu by se v knížkách Jestřába našla celá řada jmen, kterou by jste si zasloužil. Styďte se.
Slávek (Modrá družina). (1953-57)
---
Vážený pane Janov,
Jak Vás taková drzost vůbec napadla? Váš postup je nesmírně ubohý, nejen, že se na Jestřábovi přiživujete, ale v podstatě se tím za něj pro neinformované vydáváte. Doufám, že Vám to nakonec dojde a budete používat vlastní jméno - nebo se za něj stydíte?
Glen (1949-53)
---
Vážený pane Menhart, email posílaný na Vámi uvedenou adresu p. Janova se mně opakovaně vrací jako nedoručitelný. Tak alespoň Vám sděluji, že jeho používání jména Jaroslav Foglar odsuzuji jako ubohost a klamání neinformovaných lidí. Glen (1949-53)
---
Zdravím Vás oba.
Jestřáb by možná byl rád, že alespoň nemusí kontrolovat svoji e-poštu, že za něj tu špinavou práci odvede někdo jiný... A odpovědi na papírové maily mu i tak zabírají spoustu času. Ale zeptat se ho už nemůžeme - a právě proto bych se osobně přimlouval za to, aby adresa v tomto tvaru používaná nebyla. Z pohledu informatika bych k tomu ještě dodal, že by Slávek tu adresu neměl dál používat, tedy nikde ji neinzerovat, ale ponechat ji funkční, např. s přeposíláním na nějakou vhodnější adresu. Tím by současně, alespoň u tohoto providera, zablokoval možnost, aby si ji zřídil někdo jiný. Jinak samozřejmě nemám nic proti použití jména Jaroslava Foglara např. i v adrese, ale ne takto přímo. Například tedy tak, jak navrhuje Menhart.
S pozdravem a přáním krásného léta oběma Zdeněk13 (1969-79)
---
Dobrý den,
neznám samozřejmě všechny detaily Vašeho sporu o mailovou adresu, která evokuje, že patří Jestřábovi. Neznám ani Vás oba, ale přejde mi neetické používat takhle koncipovanou adresu. Myslím, že to byla především slušnost a "dělání věcí správně", co se nás Jestřáb snažil naučit. A možná, že to bylo i to, co Vás na jeho knížkách a odkazu přitahuje. Takže bych považoval za slušné tu adresu změnit.
Pěkné prázdniny Borůvka (1984-92)
---
Ahoj Menharte,
nevím zda nemorální, ale zmatečné to asi je. Jméno před zavináčem je vždy jméno odesílatele, tohle je snad první výjimka, co vidím.
… (kráceno)
Zdar a hezky víkend, Pascal (SNJF)
---
Nechci se vyjadřovat k tomu, co ho k tomuto konání vede. Je-li to jen nedostatek osobního vkusu nebo snaha přihřát se na Jestřábově popularitě. To nevím a proto nemohu soudit. Je ovšem pravda, že to žádný zákon nezakazuje.
Nicméně mi to celé připadá jako dětinskost. Jako když puberťáci začínající kouřit přendávají startky do krabičky od marlborek a tváří se pak jako světáci.
V dnešní době téměř bezbřehé svobody by si každý měl uvědomit, jaký důsledek může jeho jednání mít a včas zabrzdit.
A odpověď na Tvoji otázku - podle mého názoru by takovou adresu používat neměl.
Zdraví Sten (1950-54)
---
V zásadě platí, že si každý může používat emailovou adresu jakou chce, pokud tím neporušuje zákon. Vhodnost, či nevhodnost adresy je jen a pouze na zvážení samotného uživatele a žádná revizní komise jakéhokoli spolku si nemá co dovolovat toto vůbec posuzovat! Velice to připomíná praktiky uličních výborů a soudružských soudů z dob naštěstí dávno minulých. Pokud někomu používání adresy se jménem J. Foglara vadí, nechť si to řeší sám s onou cizí osobou. Já osobně vůbec necítím potřebu se ke zmiňované adrese nějak vyjadřovat, a už vůbec ne prostřednictvím Revizní komise SPJF. Dovolím si však vyjádřit obavu, že řešení této, Tebou Menharte znovu a znovu oživované kauzy, může dospět až do roviny právní, čímž by naše sdružení mohlo utrpět citelnou újmu.
Závěrem vyzývám: Pojďme se raději soustředit na pořádání pěkných akcí! Pojďme sázet ginga, hrát fotbal za Čechii, prolejzat kanály, montovat signální vlajky Bratrstva Kočičí pracky, pořádat besedy, výstavy, soutěže, chovat krysy, chodit na výpravy, zkrátka dělat to, co nás baví a těší, a né se zabývat rozdmýcháváním nesmyslných sporů!
BUĎME SVORNI!
Martin R. - Mladej
---
Ahoj všem,
v příloze zasílám koncept první části svého vyjádření ke kauze, kterou vyvolal Menhart.
V tuto chvíli se obracím jen na okruh vedení SPJF, proto je v příloze jen část, která se týká SPJF - další (nyní pro Vaše vyjádření méně podstatné) se týkají obsahu projektu AJF a několika dalších souvislostí.
Jsem ochoten - ale velice rychle! - se o celé záležitosti s kýmkoliv z Vás bavit. Očekávám však konstruktivní výsledek, jímž mj. bude primárně rozeslání patřičného vysvětlení a omluvy na všechny adresy, na které Menhart svoji výzvu rozeslal. Odhaduji, že adresátů bylo cca 200 - 400! Jak už jsem s některými z Vás věc konzultoval telefonicky (a dali jsme mi plně za pravdu), Menhartovo počínání takovou formou a v tak masovém (navíc adresáty naprosto nijak neselektujícím) rozsahu nemohu jen tak přejít.
Kauza se už tak masově rozšířila a zejména u řady adresátů, kteří mě - a už vůbec ne mé foglarovské aktivity - neznají, ale i těch co znají, poškozuje, že trvám minimálně na uvedeném kroku ze strany SPJF i Menharta. Nemíním se - přímo či zprostředkovaně - dovídat, že jakýsi "Tonda Mach a spol.", "Bohoušové Koláčkové", či kdokoliv jiný si o mně bude povídat, jakýže to amorální jedinec je onen Slavomil Janov! Takto - byť spíše v údivném duchu, co že se to mezi foglarovci děje - jsem už od pátku vyslechl několik názorů i od mě blízkých lidí.
Většina z Vás mě zná snad natolik, že nikdy nevnímám svět ryze "černo-bíle", nedělám ani žádné unáhlené kroky. To, co však Menhart jménem RK SPJF (čili celého SPJF!) předvedl, je neomalenost, kterou už nelze brát jako jakousi "Mirkovu či Jarkovu taškařici". To myslím naprosto vážně - a pro SPJF by se jednalo o právní důsledky v požadovaném řádu (i po mé již proběhlé konzultaci s advokátem) vysokých desítek tisíc korun!
Vzhledem k aktuálnosti a vážnosti kauzy mě případně kontaktujte spíše operativně telefonicky (mohu zavolat zpět) - 602 686 725. S těmi, co by mohli a chtěli, mohu věc probrat i osobně v pondělí 6. 7. po 13.13 u rodného domu JF.
Hezké (budou ?) letní dny přeje Slavomil Janov
---
Dobrý den přeji,
reaguji na tento dopis a domnívám se, že autor má pravdu. Sice je pravda, že pro používání e-mailových adres nejsou žádná pravidla, nicméně bych se z etických a pietních důvodů přikláněl k zde prezentovanému názoru - nepoužívat adresu jaroslav.foglar@email.cz v této podobě.
S pozdravem Orlík (1978- )
---
Ahoj všichni,
včera jsem se vrátil z cest a probíraje se večer poštou narazil jsem na "novou kauzu". S reakcí jsem úmyslně počkal, až uplyne nějaká doba. Tím jen vysvětluji, proč reaguji až dnes. Rozhodl jsem se již dříve, na podobné věci (z mého pohledu nesmyslné "žabomyší války") nereagovat. Tento e-mail píši jen proto, že jsem byl Alpínem nepřímo vyzván.
1) Můj postoj: užívání této adresy mě poněkud překvapilo, sám bych ji určitě nevolil, ale nijak nepohoršilo a nijak mě to neirituje a považuji to čistě za osobní věc jejího uživatele.
2) Menhart se mnou coby členem revizní komise věc nijak nekonzultoval a z Hynkova mailu usuzuji, že ani s ním (odpověď Alpínovi).
3) Tato věc se skutečně již řešila na minulém vedení - v podstatě se stejným výsledkem jako na letošním dubnovém jednání vedení SPJF. Obě strany trvají na svém postoji a každé další hrocení situace jen jejich postoj více utvrzuje. Žádné další jednání zřejmě nic nevyřeší.
4) Menhart uvádí, že celou "akci" inicioval díky opakovaným stížnostem členů SPJF vůči užívání předmětné adresy - z textů vyplývá, že se jedná o Aleše. Osobně si myslím, že v daném případě se jedná v převažující míře o nevraživé osobní postoje všech tří zainteresovaných.
5) Pokud Menhart reagoval skutečně na stížnost některých členů SPJF (= Aleš), pak je zcela nepřípustné jeho rozeslání e-mailu z titulu předsedy revizní komise mimo členskou základnu SPJF, v jejímž rámci by se případně celá kauzu - oficiálně je-li přípustné či nepřípustné používat v rámci SPJF inkriminovanou adresu - měla řešit. Tento aspekt celé akce osobně považuji za Menhartovo hrubé pochybení silně pošramující obraz SPJF na veřejnosti. Od čeho máme pro řešení interních problémů zóny vedení?
6) Překvapuje mě Menhartovo oslovení (a tím pádem zřejmě i převážný obsah adres) v jeho e-mailu: "Dvojkaři" - je to jen skupina lidí, kteří měli to štěstí/příležitost strávit část svého života ve Foglarem vedeném oddíle. Zdaleka to to nezaručuje jejich zájem o "Foglarismus" a znalost situace v daném hnutí. Omezení výsledků negativních reakcí na úzkou skupinu osob (s jednou výjimkou) je exemplárním příkladem manipulace "veřejného" mínění (vznesu-li dotaz na prospěšnost alkoholu v hospodě nebo na lékařské fakultě, dostanu zřejmě odpověď, kterou jsem od začátku chtěl získat). Oni prostě nejsou reprezentaivní vzorek, k věci nemají ani větší, ale ani menší právo podávat soudy, než kdokoliv jiný. Adresa je řadu let používána, informace byly zasílány i mnoha "Dvojkařům", a pokud vím, tak nikdo do teď negativně nereagoval.
7) Za jediný rozumný e-mail v této kauze považuji vyjádření Martina Rosola.
8) Osobní zkušenosti mě naučily nic nevidět černobíle, nevidím tak ani jednoho z aktérů. Snažím se však hodnotit každého z pohledu jeho činů a vykonané práce.
9) Alpínovi přeji pevné nervy v jeho práci předsedy SPJF.
10) Všechny zainteresované prosím, než něco uděláte, zkuste se zamyslet, co to může přinést, odložte ukvapenou reakci a použijte zdravý úsudek.
Zdraví
Pepa (člen RK SPJF)
---
Ahoj všem,
já už jsem vše věcně (obsahově k problému - co se týče vztahu adresy a SPJF) i personálně (vše o tom, jak mě Menhartův mejl stovkám osob poškodil), sdělil v předchozí reakci.
Dnes, u rodného domu, jsme to probírali s Alpínem a Menhartem snad hodinu či dvě.
Na mém postoji a požadavku vůči SPJF, resp. Menhartovi v "barvách SPJF" se však nic zcela logicky nemůže měnit:
- trvám na rozeslání mého vysvětlujícího stanoviska ohledně adresy (nikoliv mé!) projektu AJF všem adresátům, na který byl rozeslán první mejl
- trvám na omluvném textu SPJF (Menharta) - rovněž rozeslaný všem adresátům, který adresátům Menhartovo věcné i funkční pochybení z pohledu SPJF objasní.
Tyto dva požadavky jsou to základní (ale také v případě akceptace konečné), jak mohu k věci přistoupit.
To, že bych si přál, aby už daná věc nebyla ani Menhartem (nebo dalším moralistou Alešem) ani SPJF vůči soukromé (resp. značným dílem jestřábí oldskautské) aktivitě projektu AJF rozviřována, je mnou neovlivnitelné - ale pak bych už žádnou toleranci netrpěl, a řešil vše jinak.
Hezké letní dny přeje
Slavomil Janov
(dle Menhartovy výzvy: "cizí osoba zneužívající jméno JF") :-)
---
Předpokládám, že po dnešku Menhart přestane se svými aktivitami a soustředí se na požadavky Slávka Janova. Jeho kritizovaná "mejlová" adresa Menhartem mi nevadí, jsem na ni zvyklý a věřím, že bude řadu let fungovat.
MV Bobr
---
Milý Menharte,
zdravím Tě a zasílám svůj názor na užívání adresy jaroslav.foglar@email.cz.
-
Každý má právo si zvolit adresu podle svého uvážení.
-
Kdo nemá tolik fištrónu, aby si vymyslel adresu svoji a nemusel zneužívat jméno J.F., ten nemůže ani pochopit, že se dopouští něčeho nekalého.
S pozdravem Jindra Hojer
---
(Toto je stav odpovědí k 6.7.2015, 0 hodin 13 minut - čas jsem chtěl použít "foglarovský". Vše se sešlo během necelého týdne. Uvedeny jsou všechny odpovědi, kromě těch, které třeba doplňovaly, komu dalšímu z Dvojkařů to mám ještě poslat, že určitě taky odpoví atd. V textu byla někde doplněna chybějící diakritika, opraveny překlepy a hlavně všude byla odstraněna občanská jména a ponechány nebo doplněny přezdívky a období v oddíle atd. Odpovědi jsou v pořadí, jak přicházely. Opravdu žádný pozitivní ohlas od Dvojkařů na používání tohoto emailu zatím nedorazil. Typem písma jsou odlišeny názory Dvojkařů, Slávka a dalších Foglarovců).
Pokud jste se po přečtení některých vyjádření rozhodli okamžitě nahlásit zneužívání emailové adresy provozovateli služby Email.cz a celou záležitost tak násilně a okamžitě ukončit, prosím, dejme ještě Slávkovi šanci, aby to vyřešil do konce srpna sám. Musí mu přeci dojít, že porušuje pravidla, která se sám při zřizování emailové adresy zavázal dodržovat. Právě pro ty, kterým to nedá vlastní rozum, sepisují poskytovatelé emailové pošty licenční podmínky a ujednání. Po tomto článku to již bude vědomé a záměrné porušování licenčního ujednání ze strany uživatele emailové adresy. Z toho se už nejde vyvléknout, natož hrozit soudem.
Všichni se oháníme odkazem Jaroslava Foglara, tak bych rád celou věc za sebe dořešil v jeho duchu - rytířsky, slušně a bez "udání" provozovateli emailové služby. Snad toto poslední upozornění si vezme Slávek k srdci a o nápravě nás bude informovat. Do 30. srpna 2015.
Tento příspěvek jsme zde pro všechny uživatele emailové pošty sepsal jako soukromá osoba, takže jsem jej nepotřeboval konzultovat s Vedením SPJF nebo Revizní komisí SPJF.
Menhart, 14. srpna 2015
- - - - - - - - - - - - Doplnění - - - - - - - - - - -
Ná žádost předsedy SPJF doplňuji i jeho e-mail z 4.7.:
Konzultoval jsi svůj záměr s ostatními členy RK, když oslovuješ takovýmto mailem veřejnost, nebo jde jen o Tvůj osobní souboj?! Pepo, Hynku, jaký je váš názor na tuto Menhartovu "aktivitu"?
Můžeš sdělit, kolik lidí se na Tebe (před rozesláním Tvého mailu) obrátilo, jak píšeš v úvodu?
Diskuze ke článku
Douška...
Mrzí mě celá "kauza", o níž jsem se dověděl až teď. Stručně: Slávka znám skoro dvacet let a vím, že je to dobrý člověk, který si nepřivlastňuje nic, co mu nepatří. To za prvé. Za druhé, uvedená adresa nepatří jemu, ale Akademii Jaroslava Foglara. Na použité adrese nevidím nic špatného, naopak mi jako krajně nešťastné řešení připadá uvádět spousty lidí v omyl, že jde o osobní e-mailový účet. A do třetice: Nikdo nemá právo jiné lidi hodnotit, soudit, moralizovat a pranýřovat, protože každý má máslo na hlavě a jistě spousty chyb a prohřešků. Věci jako tato se mají probírat mezi čtyřma očima, ne takto veřejně, protože to poškozuje Slávka, jeho Akademii, SPJF, všechny příznivce osoby a díla Jaroslava Foglara a byl bych rád, aby se něco takového NIKDY neopakovalo.UVER
Nabízíme speciální Výše úvěru, který vám pomůže dostat ven své dluhy a plnit si své sny tak nízké, jak 3%. Odpovězte, prosím, na tuto zprávu se zájmem prostřednictvím e-mailu: Mrlinloan007@hotmail.comJá nemám žádný spor
Pokud má někdo dojem, je JÁ (schválně napsáno versálkami z nikoliv egocentrických důvodů, ale abych zdůraznil osobní rovinu postoje k dané "kauze") mám spor ohledně adresy projektu Akademie Jaroslava Foglara (jaroslav.foglar@email.cz) s někým, tak tomu tak není!!!Osobně jsem žádný spor ani "kauzu" nevyvolal, ani nerozdmýchal! Vše jde na vrub těch osob (konkrétně jsou to dva představitelé SPJF s vyšším funkčním postem v organizačně-řídící struktuře), kteří se svévolně a neomaleně pustili do boje "za lepší svět", ale sami užívají neférové metody a obecně tento svět kazí!
Přeji SPJF (Vedení SPJF), ať si to s dotyčnými vyřídí dle svých řídících pravidel i obecných právních zákonitostí, a k samotné "kauze" se postaví férově a čelem tak, aby z bryndy, do níž ji XY svým svévolným a umanutým chováním dostal/-i, vybředne se ctí!
Dotaz
Má SPJF někde pravidla, co lze publikovat na iKlubovně?Výše uvedený text mi připadá jakou soukromý spor dvou tří osob, který zřejmě s nějakým výsledkem projednávalo Vedení SPJF. Jedna osoba (s administrátorským přístupem na iKlubovnu) se s výsledkem nesmířila - výsledek prezentovala mimo SPJF a zřejmě i na iKlubovně? Nebo se mýlím?
Umanutá manipulace
Než budu oficiálně reagovat na tento článek Radka Petra - Menharta, který je další ukázkou jeho umanutých manipulativních metod "komunikace s veřejností", stejně jako se vyjádřím k jeho svévolnému a hrubému porušení pravomocí předsedy revizní komise SPJF, nabízím všem zájemcům ukázku toho, jak je - dle Menharta a spol. - "zneužíváno jméno JF cizí osobou". Kdo má zájem, napište na adresu projektu Akademie Jaroslava Foglara (jaroslav.foglar@email.cz) a obratem Vám přijde odpověď, ze které si budete sami moci udělat obrázek, zda je tímto komunikačním nástrojem AJF jméno JF zneužíváno, nebo naopak je i tímto servisem Foglarův odkaz rozvíjen.Chytrá horákyně
Milý Menharte, do dějin nevstoupí e-mailová adresa, která tě již asi 8 let znepokojuje, ale podaří se to - bohužel! - tobě. Tvé postupy budou uváděny jako učebnicový příklad totálního zneužití funkce a možná jejího nepochopení, zneužití e-mailových adres respektive adresářů, ohýbání faktů, dovedné řetězení polopravd, neuvádění všech informací, manipulace... Tvé myšlenkové pochody a z nich vyplývající konkrétní kroky se pro mne stávají čím dál tím víc nepochopitelné (to, že jsou nepřijatelné, už snad ani nechci opakovat). Nad problematikou zmiňované e-mailové adresy (což je jedna rovina "causy") už mnohem negativněji vyčnívá tvé prazvláštní jednání, při kterém kupíš jeden přešlap za druhým. Za ten (v této chvíli) poslední musím považovat tvoji poslední větu v článku. To ti vážně nepřipadne ani trochu mimo sestavit text tohoto článku z informací respektive citací, které jsi cíleně získal ve své funkci, ale napsat, že to píšeš jako soukromá osoba, takže se nemusíš nikoho na nic ptát? Další zneužití v řadě! ... Osobně (rozuměj soukromě) se domnívám, že v některých momentech je nejlepším řešením nalistovat si ve slovníku heslo "rezignace" a poučit se o jeho významu. Pojem "omluva" je z naší mateřštiny a jeho význam snad všichni chápeme. Pominu-li pro tuto chvíli požadavek na omluvu ze strany Slávka, nedomníváš se, že by ses měl omluvit všem nedobrovolným účastníkům tvé nevydařené aktivity?!
Tak ještě jednou a tvrději
Přečetl jsem si zdejší komentáře a vůbec všechno, co s uměle vykonstruovanou "causou" souvisí, a mohu říci jediné: Menharte, DEJ SI PLACKU NA ČELO! Pokud máš nějaký problém, je to TVŮJ problém. Neventiluj prosím své mindráky prostřednictvím lidí, které sis vybral jako své oběti, které jsi zmanipuloval a zneužil pro své nekalé, nefér a nečisté úmysly. Je šokující se s něčím takovým zde setkávat. V SPJF jsem byl před mnoha let řadu let, pak jsem se odmlčel (důvody jsem uvedl), ale se Slávkem jsem mnohé prožil v jeho skautském oddílu a jsem přesvědčen, že to, co jsi mu způsobil, nenapraví ani nějaká omluva. Zásadně stojím při něm. Já si vždycky připadám, že bych měl chodit kanálem, když mám dojem, že jsem napsal, řekl nebo udělal něco, co bylo jinak vyloženo atd., ale takové faux-pas jsem neudělal nikdy. A je mi fakticky stydno za ty, kteří se hlásí k Foglarovu dědictví, ale do jejichž arzenálu patří výhrůžky typu nahlašování mailových schránek. A proto si dovolím dodat následující:SDRUŽENÍ PŘÁTEL JAROSLAVA FOGLARA SDRUŽUJE ZÁJEMCE O DÍLO JAROSLAVA FOGLARA.
POSLÁNÍM A NÁPLNÍ SDRUŽENÍ PŘÁTEL JAROSLAVA FOGLARA NENÍ LÉČIT NEMOCNÉ LIDI.